dTEST vozíků za kolo 2019

 

Rok 2019 je prvním rokem, kdy švýcarské LEGGERO vstupuje do celé a svojí první sezóny na českém trhu. Špičková kvalita zpracování je zřejmé, vždyť vozíky vyrábí přímo ve Švýcarsku u Bodamského jezera.

Jedna z prvních našich myšlenek při prvním kroku na český trh byla dTEST. Chtěli jsme kvality Leggera nechat ověřit nezávislou porotou. Bohužel organizace dTEST je tak nezávislá, že test na objednávku nedělají, tudíž z toho nic nebylo. Nicméně pravděpodobně jsme zvedli prst a poukázali na žhavé téma týkající se bezpečné přepravy dětí a po ca 6-ti měsících organizace dTEST vydala oficiální výsledky testu dětských cyklovozíků 2019 a to za účasti vozíku LEGGERO VENTO R ve verzi FAMILY. A to bez našeho vědomí! Jedná se levnějšího bráchu špičkového LEGGERO ENSO, která konkuruje nejvybavenějším a nejpropracovanějším vozíkům na trhu. A zdatně! Nejednou bylo Leggero ENSO označeno jako ROLL-ROYCE mezi vozíky.

V testu je prověřeno 11 dvoumístných i jednomístných vozíků. LEGGERO VENTO R se mohlo účastnit obou kategorií, jelikož jej lze relativně snadno přestavět z dvoumístné verze na jednomístnou. To skýtá velikou výhodou pro stabilitu vozíku. Dítě totiž sedí vždy uprostřed a nehrozí překlopení vozíku. To je cenný argument pro závodníky, kteří se nebojí velkých rychlostí a řežou zatáčky i s vozíky.

V testu jsou řešeny následující kategorie, k nimž je přiřazena i jejich váha pro celkové hodnocení: jízdní vlastnosti (35%), obsluha (25%), komfort (20%), bezpečnost (10%), odolnost (5%) a obsah chemických látek (5%). Na povrch tak vylézají nedostatky, jako je nízká stabilita, složité sestavení, bezpečností rizika a závadnost způsobená obsahem chemikálií v použitých materiálech. Za nás poslední zmíněný faktor, obsah škodlivých chemický látek by měl být jedním z nejdůležitějších, viz komentář níže.
V testu je zmíněna anabáze z let předešlých, kdy dle jednoho výkladu zákona o provozu na pozemních komunikacích byly vozíky za kolo zakázané. Respektive při jejich použití na komunikaci hrozila pokuta. Naštěstí politici zmoudřelo a došlo ke změnám. Vozík za kolo je nejbezpečnější forma přepravy dítěte. Ratolest je ve vozíku připevněna 5-ti bodovými pásy, stejně jako jezdec formule 1. To znamená, že i při překlopení zůstane v původní poloze a nehrozí mu zranění. Vozík jsou zpravidla tvořeny hliníkovým rámem, který je navržen tak, aby odolal nárazům bez poškození. Není to však pravidlem, proto pozor, jaký vozík vyberete. LEGGERO VENTO R odolá nárazům až při 50km/h. Rám je navržen tak, že odolá i bočnímu nárazu. Toto konstrukční řešení zvyšující mnohonásobně pevnost rámů lehce „komplikuje“ skládaní, ale nejedná se o nic fatálního, jen míst cvaknutí platových kolíků musíte párkrát otočit pojistným šroubem, které konstrukci zpevňuje. Plastové dílce jsou obecně Achillovou patou a jejich použití na nesprávných místech může mít při nehodě fatální následky.
Skládání vozík LEGGERO VENTO R můžete zhodnotit sami ve videu.

Jízda:

První zkouškou byla jízda, kdy testovací jezdci po prvotním seznámení s návodem a vozíkem jezdili po různých površích od asfaltu, přes šotolinu až po náročnější terén. S nákladem, s dětmi i figurínami. Hodnotili se parametry jako snadnost rozjezdu, lehkost jízdy na rovině i v kopci v různých rychlostech, manévrovatelnost nebo brzdění v různých situacích. Vše bylo testováno nejen za koly, ale i v kočárkové verzi. Tedy bez cyklo-oje a při chůzi. V této části je rozhodující i hmotnost vozíku, kdy do určité váhy je spíše přínosem a zlepšuje stabilitu a chování větších rychlostech. Pokud hmotnost přesáhne kritickou mez, stává se vozík těžkým s pomalým rozjezdem zhoršující i účinek brždění atd.
Tuto část testu vesměs zvládli všechny vozíky bez problémů až na vozík značky Froggy, který se choval značně nevyzpytatelně.

Komfort:

Vozíky za kolo jsou určené pro děti, pro to nejmilejší, co máme. Proto nesmíme podceňovat komfort a pohodlí dětí stejně jako výhled a dostatek prostoru. Důležitá je stabilita. Do této kategorie patří i odpružení vozíku. Na trhu jsou vozíky neodpružené, které v přísnějším pohledu z lékařského hlediska nejsou vhodné pro děti, zejména ty nejmladší. Představte si, co se děje v hlavičkách dětí při jízdě v nerovném terénu. Mozek malého dítěte není ještě zcela vyvinutý a není v lebce bezpečně připevněn. Při otřesech dochází k mikro vibracím, které rozhodně nesvědčí. Proto je potřeba odpružení věnovat pozornost. Odpružení bylo testováno s figurínami o váze 15kg, tak s dětmi. Při jízdě na pásu simulujícím jízdu v terénu ale také při jízdě běžných podmínkách. Tým sledoval, k jak velikým otřesům dochází, zda nedochází ke kontaktu s konstrukcí atd.
Na trhu jsou k dispozici vozíky neodpružené (např. CROOZER), odpružené elastomerem či měkčenou gumou (např. LEGGERO VENTO R, CROOZER PLUS). Dále vozíky s listovými pery (vybrané modely THULE) a vozíky s pružinou a tlumičem převzatý z horských kol (LEGGERO ENSO – není součástí testu). Poslední zmíněný systém poskytuje největší dostupný zdvih až 75mm včetně regulace a utlumení zpětných rázů. Jedná se o nejefektivnější sériové odpružení na trhu. Není divu, že bylo vyvinuto a je montováno do vozíků značky LEGGERO ve Švýcarsku. Nicméně kvalita zde odpovídá ceně. Čím lepší odpružení, tím vyšší cena. Nicméně např. dvoumístná vozík se základním elastomerovým odpružením, který vyhoví nenáročným cyklistům, lze pořídit již od 16.000,- (15.880,- LEGGERO VENTO PURE, CROOZER KID PLUS 23.880,-).
Na trhu nalezneme i sady odpružení kompatibilní s vozíky značky CROOZER a XLC (by CROOZER). Ty lze namontovat na vozík bez zásahu do konstrukce vozíku. Montáží se rozšíří šířka vozíku, které pozitivně působí na stabilitu vozíku, nicméně snižuje průchodnost (např. dveřmi). Takové odpružení může poskytnout až 12cm zdvihu. Jedná se o investici v řádu ca 2.500,-.
Použité systémy odpružení mají své limity zejména, co se týče citlivosti, ale také zdvihu. Níže najdete orientační hodnoty zdvihů a parametry citlivosti:

TYPY ODPRUŽENÍ

  • Elastomer – zdvih ca 2-5cm , tužší chod bez regulace, vhodné na rovné stezky, městské použití (LEGGERO VENTO R, CROOZER Plus)
  • Listová pera – zdvih ca 3-5cm, středně tuhý chod, možnost regulace ovlivňující citlivost v rozsahu ca 20%, vhodné pro střední terén (nělteré modely Thule)
  • Pružina s tlumičem – zdvih 7,5cm, citlivý chod s regulací s rozsahem až 75%, vhodné pro těžký terén (LEGGERO ENSO – není součástí testu)
  • Upgrade sady odpružení – až 12cm, velice citlivý chod s regulací v rozsahu až 75% (včetně možnosti výměny pružiny), vhodné pro těžký terén, rozšiřuje vozík. (DOGY COMPONENTS – není součástí testu)

V kategorii „KOMFORT“ byli pouze „dostatečně“ hodnoceny 3 značky pro nevhodně zhotovené opěrky zad.
Ochrana před deštěm, prachem a odvětrání.
Další část testu je věnována ochraně při nepřízni počasí a ventilaci vozíku. Vozíky byli vystaveny simulovanému dešti o intenzitě 16,8l/m2 a to i při jízdě proti větru, kdy kapky měnili směr. V tomto ohledu si nejlépe vedlo LEGGERO VENTO R, jak uvádí dTEST. K výbornému výsledku přispěli i použité materiály používané na výrobu plachet, stejně jako plastová vana na dně vozíků. Ta zároveň zpevňuje celou konstrukci vozíku.
Druhým faktorem je odolnost vůči prachu a zastínění. Pro tento účel u všech vozíků slouží přední síťka, která redukuje množství slunečních paprsků, které projdou skrz a zároveň hustota a kvalita materiálu redukuje či úplně zabraňuje prachu projít skrz. U vozíků CROOZER, Prophete a Froggy je vyhodnoceno zastínění jako nedostatečné. Zde redaktoři doporučují použít dodatečné zastínění např. pomocí slunečních clon. Snížená schopnost ochránit dítě proti slunci souvisí i s prachovou odolností, která také pokulhává. I zde si lze vypomoct s dodatečně montovanými protiprachovými síťkami z jemnějšího materiálu než je originální čelní síťky. Leggero VENTO R je vybaveno nejjemnější síťkou, která je certifikovaná jako protiprachová a je odolná proti průstřelu kamenem. Zároveň neomezuje výhled z vozíku.
Odvětrávání je přesný opak odolnosti proti dešti. Vozíky s dobrou ochranou proti dešti mohou mít horší ventilaci, nicméně to neznamená, že by se dítě udusilo. Všechny vozíky v tomto ohledu splnili alespoň dostatečně.

Bezpečnost není samozřejmost:

Hlavními parametry, které porota známkovala, byli viditelnost, kvalita pásů, nebezpečí převrácení na nerovném terénu, kvalita táhla případně nebezpečí zranění při nárazu vlivem kontaktu s konstrukcí vozíku. Zde více než jindy se promítl vliv ceny vozíku na hodnocení v této kategorii. Nebylo výjimkou ani selhání bezpečnostních pásů, které se při prudším brždění utrhly. Konkrétně u modelu Froggy.
Hodnocení viditelnosti je poněkud subjektivní, nicméně velmi dobré hodnocení odnáší Thule. Hned za ním následuje VENTO R SAIL, jehož zbarvení je bílé. To má za následek nižší stupeň přehřívání od slunečních paprsků, což oceníte v parných slunečných dnech. Jedná se o fyziku, kdy bílá barva znamená téměř 100% odraz slunečního záření a minimální pohlcení sluneční energie. Černá je přesně naopak, to znamená, že černý nebo tmavě zbarvený vozík se bude ohřívat rychleji a více.
Kvalita bezpečnostních pásů, prostor pro hlavu, nebezpečí převrácení popř. výskyt ostrých částí byli hodnoceny uspokojivě, dobře, popř. velmi dobře u ve výsledku 3 nejlépe hodnocených vozíků, tedy Thule, Leggero a Hamax.

Chemie:

Není vidět, ale je důležitá. Stejně jako se posuzuje přítomnost ftalátů a podobných negativně na zdraví působících látek v dětských hračkách, podobně tomu je i u vozíků. I zde jsou stanoveny přípustné hranice popř. omezení. Je jasné, že děti vozíky nepojídají či nevkládají do úst, nicméně jsou vystaveny působení těchto látek a proto doporučujeme nebrat tento faktor na lehkou váhu. Zde redakce doslova vyzdvihuje Leggero VENTO R. Výrobce garantuje nulovou přítomnost jakýchkoliv škodlivých látek a to včetně použitých plášťů, které jsou zakázkově vyráběny. Ostatní výrobci uvádějí nízký obsah. Opláštění vozíku VENTO R je na tom obdobně a využívá materiálu a technologii zpracování z výroby plachet pro lodě, jachty a windsurfing. Vozík lze i omývat tlakovou vodou.

Alternativní použití:

Poslední kategorií je víceúčelovost, která v testu nebyla hodnocena, nicméně zvyšuje přidanou hodnotu pořízeného vozíku. Zde u top 3 vozíků jediné LEGGERO VENTO R umožňuje demontáž sedáku a tím přestavbu na vozík pro psy či na nákladní vozík. Díky plastoví pevné vaně na dně vozíku s konstrukční nosností až 100kg můžete vozit na výlety i vašeho psa popř. jiný náklad. Lze jej tedy považovat i za odpružený vozík pro psy. Popř. nákladní vozík.
Závěrem můžeme konstatovat, že investované peníze se vyplatí. Ano, jedná se o investici do zdraví, pohodlí a bezpečnosti Vašeho dítěte. Bonusem je možnost využití vozíku jako kočárku a následně vozík prodat, jelikož neztrácí na funkčnosti a poslouží i dalším rodičům a dětem.
Dobře hodnocené dvoumístné vozík jsou v cenové kategorii 18.000 Kč a více. Jedná se o následující vozíky:
3. HAMAX Outback ( 22.430 Kč; 20,7kg) s hodnocením 62%
2. LEGGERO VENTO R FAMILY SAIL ( 18.900 Kč; 17,4kg) s hodnocením 63%
1. THULE CHARIOT CROSS 2 (26.440,-; 15,7kg) s hodnocením 66%

Vozík LEGGERO VENTO R redakce testovalo ve verzi FAMILY, který obsahuje kočárková kolečka a řídítka. To vše za 18.900 Kč. Tento vozík, ve stejné kvalitě je však dostupný už ve verzi PURE, tedy „pouze“ s cyklo ojí, připraven k připevnění za kolo. A to už za cenu 15.880 Kč. Lze tedy konstatovat, že se jedná o vítěze v kategorii v poměru cena/výkon, kdy jeden % bod hodnocení je za 252 Kč, proti 400Kč u vítěze testu.
Hodnocení jednomístných vozíků zahrnuje značky Thule, Croozer a Qeridoo. Jelikož VENTO R může být přestavěno i na jednomístné provedení, obsadilo by minimálně stejné umístnění jako mezi dvoumístnými vozíky. Za předpokladu, že by byl parametry velkého prostoru pro posádku hodnocen velmi dobře, sahalo by víceúčelové VENTO R po prvním místě. S cenou od 15.880 Kč opět bezkonkurenční poměr cena výkon.

Detailnější hodnocení níže.

 

Dvoumístné vozíky

Thule Chariot Cross 2 Leggero VENTO R family SAIL HAMAX Outback Croozer Kid Plus for 2 Queridoo Kidgoo 2
 26 440 Kč  18 900 Kč  22 430 Kč  22 380 Kč 16 150 Kč
Celkové hodnocení 66% 63% 62% 36% 19%
Jízdní zkoušky 69% 69% 69% 63% 66%
Obsluha 67% 60% 60% 74% 62%
Komfort 61% 58% 64%

31%

44%
Bezpečnost 75% 70% 50% 50% 73%
Odolnost 72% 50% 72% 30% 37%
Nežádoucí látky 41% 68% 40% 48% 19%

Jednomístné vozíky

Zpět do obchodu