Tip na výlet s vozíkem za kolo

Kam s dětmi na kolo na Českobudějovicku v Jižních Čechách?

Přehled městských cyklostezek Českých Budějovic: http://www.cb-info.cz/cz/mesto-bez-barier/stranky/cyklostezky.aspx

Přehled cyklostezek probíhajícími Českými Budějovicemi dle označení v mapách:

• trasa č. 12,  vedená směrem severojižním podél řeky Vltava (je součástí mezinárodní cyklostezky, která vede přes naše území z Německa do Rakouska)
  • trasa č. 122, směr Borek, Třeboň
  • trasa č. 1018, směr Roudné, Římov
  • trasa č. 1050, směr Dobrá Voda, Nové Hrady
  • trasa č. 1096, směr Rudolfov
  • trasa č. 1092, směr Litvínovice, Lipí
  • trasa č. 1100, směr Dubné, Holašovice
  • trasa č. 1108, směr Vrbenské rybníky
  • trasa č. 1120, směr Staré Hodějovice, Ledenice

Trasy v okolí Českých Budějovic doporučené pro jízdu s vozíkem za kolem a osobně vyzkoušené. Případné alternativy po turistických cestách jsou sjízdné s vyšší opatrností:

1) České Budějovice - Hluboká nad Vltavou

9 km tam a 9 km zpět - po stejné trase. Obtížnost: povrch: 1. V letních měsících hojně navštěvovaná stezka.

Cyklostezka - asfaltový povrch celou trasu. Na trase možnost občerstvení.
Nástup kdekoliv na trase: Č. Budějovice - Zimní stadion, Č. Budějovice - Dlouhý most, Č. Budějovice - sídliště Vltava, České Vrbné - Vodácký kanál, Bavorovice, Hluboká nad Vltavou - zimní stadion. Lepší je trasu jet ve směru ČB - Hluboká nad Vltavou a zpět, z důvodu lepšího parkování v ČB.

V obci Bavorovice je nový povrch vozovky, tudíž je celá trasa sjízdná i na in-line bruslích. Na Hluboké je stezka ukončena velikých krásným dětským hřištěm, minigolfem, lanovým parkem, tenisovými hřišti, golfovým hřištěm. Možnost občerstvení na několika místech. Možno navštívit zámek Hluboká nad Vltavou nebo zoologickou zahradu Ohrada, aquapark (letní bazén).

S vozíkem za kolo LEGGERO, CROOZER, XLC By CROOZER či Thule CHARIOT zvládne trasu ujet každý.  I maminky s menší fyzičkou.  :-)

2) České Budějovice - Purkarec

19 km tam a 19 km zpět. Úsek ČB-Hluboká je vytíženější hlavně in-line bruslaři, úsek z Hluboké do Purkarce je méně navštěvovanou částí stezky.

Cyklostezka - asfaltový povrch na 90 % trasy, cca 10 % zpevněná cesta jiného typu. Na trase možnost občerstvení v Bavorovicích, Hluboké nad Vltavou a v Purkarci.
Nástup kdekoliv na trase: Č. Budějovice - Zimní stadion, Č. Budějovice - Dlouhý most, Č. Budějovice - sídliště Vltava, České Vrbné - Vodácký kanál, Bavorovice, Hluboká nad Vltavou - zimní stadion. Lepší je trasu jet ve směru ČB - Purkarec a zpět , z důvodu lepšího parkování v ČB.

Též možnost jet pouze úsek Hluboká nad Vltavou - Purkarec a zpět.

Na trase počítejte s kopečky, i když vede trasu většinu cesty okolo řeky Vltavy. Nedoporučujeme  s vozíkem CROOZER ani CHARIOT pro nesportovce s nulovou fyzičkou. :-) Některé úseky jsou strmější. Výmoly na trase žádné.

3) Hluboká nad Vltavou - Purkarec

10 km tam a 10 km zpět. Obtížnost povrchu: 1, provoz: letní měsíce vytíženější, mimo sezónu téměř liduprázdno.

80% cesty je s asfaltovým povrchem, zbytek je zpevněný terén, ale bez výmolů.

Na trase počítejte s kopečky, i když vede trasu většinu cesty okolo řeky Vltavy. Tuto trasu nedoporučujeme pro nesportovce, či rekreační sportovce s nulovou fyzičkou. :-) Některé úseky jsou strmější. Vozík by jste nemuseli zdárně vytlačit.

4) České Budějovice - Trocnov

Cca 17 km tam a 17 km zpět (Tip: možnost dostat se zpět vlakem).

Cíl: Rodiště Jana Žižky - Trocnov, popřípadě restaurace ideální nejen pro děti s půdou plnou pohádek "Borovanský mlýn".

Trasa vede po asfaltových silnicích nejnižších tříd - auto potkáte opravdu jen ojediněle, a dále po lesních cestách.

Vyjet můžete z Českých Budějovic (trasa je značena číslem 1120 - směr Staré Hodějovice, Ledenice ) , ale osobně doporučujeme, chcete-li se vyhnout jedinému kopci na trase, vyjet ze Starých Hodějovic nebo ze Srubce.

Trasu Vám popíšu detailně, pokud bych Vás naváděla po značené cyklotrase, dojedete k místu, kde s vozíkem projedete jen obtížně.

Popis trasy ze Starých Hodějovic: Auto doporučujeme nechat nad Starými Hodějovicemi - např na rozcestí ulic "K Hůrce" a "Na vyhlídce", kde je i rozcestník, který Vás navede správným směrem - na Hůrku, Zborov. Pojedete cca kilometr do kopce - neděste se, není to nic hrozného. :-) Přijedete K prvnímu rozcestí, kde se dáte doleva. po cca 500m přijedete k "satelitu" s názvem "Na Štětkách". Tam se na rozcestí dáte mírně doprava. Dojedete do vsi "Zborov". Ve Zborově se dáte u dětského hřiště po "hlavní cestě" (po které projede denně max. 20 aut) doprava. Cesta je mírně z kopce. POZOR! Zde se začíná lišit značená cyklotrasa od trasy, po které Vás chci navést já!

Po této cestě dojedete k mostu přes vlakovou trať (zde se asfalt mění spíše na šotolinu), most přejedete a dostáváte se do chatové oblasti. Za mostem pojedete ještě cca 300-400m, až dojedete k první odbočce doleva (polní cesta směřující k chatám), na kterou odbočíte. Popojedete cca 200m, pak odbočíte doprava z kopečka, přes mostík přes potok už vidíte po levé ruce hráz rybníka. Na tu se potřebujete dostat. Proto pozor , hned za mostkem přes potok musíte odbočit ostře do leva a pokračujete stále vpřed - po pravé ruce krásný "Mlýnský rybník", polevu lesík (šíře cesty odpovídá polní cestě).

Objedete rybník (ke konci mírně horší cesta - štěrk), přijedete k chatám. Po cca 300m přijedete k dalšímu rybníku ("Prostřední rybník"). Tam se vydejte doprava!!! Pokud Vás někdo bude navádět rovně na značenou cyklo trasu, neposlouchejte ho :-) a jeďte opravdu doprava. (Po levé ruce budete tak mít rybník.) Po této lesní cestě jeďte (cca 700m odhadem), až najedete na asfaltovou úzkou cestu. Na té odbočte doleva. Zde Vám cestu nikdo neporadí, zde živáčka potkáte jen opravdu náhodně. :-)

Po této asfaltce jeďte tak dlouho, až dojedete k domku, kde se asfalt mění na šotolinu. Po té jeďte (lesíkem) až k louce, kde se cesta rozdvojuje. Vy se vydejte rovně po louce, popravu je výběh s kravičkama. Tady jsme většinou zastavovali, protože krom kraviček je u domku i hejno hus, kachen, slepic... a tak měla dcerka hodně co obdivovat. :-) Po prohlídce stád :-) pokračujte dále po cestě, která se zde opět mění na asfaltovou. Po chvíli dojedete na rozcestí - k hlavní cestě a k nádraží. Toto je jediný úsek, kde musíte přejet hlavní silnici (cca 50 m). Pak ihned sjedete opět na polní cestu, kde už Vás bude navádět ukazatel - směr Památník Jana Žižky". A nyní už máte před sebou jen cca kilometr cesty a jste v cíli. Zde můžete navštívit muzeum Jana Žižky, posedět v krásné hospůdce na terase u rybníčka, nebo se projít naučnou trasou areálem památníku.

Cestu zpět doporučujeme stejnou. Pokud nechcete jet pouze po asfaltu - zadními, nefrekventovanými silničkami, můžete jet z Trocnova (z nádraží) na Strážkovice, odtud do Střížova, dále na Borovnici. Z Borovnice pojedete na Novou Ves a z ní do Hůrky a do Starých Hodějovic.

Věříme, že se Vám budou líbit obě dvě trasy. My jsme tuto trasu absolvovali s vozíkem nesčetněkrát.

Ještě jeden typ: potřebujete-li se cestou najíst, vydejte se od památníku J. Žižky směrem na Borovany a před nimi odbočte (ukazatel u silnice) doprava na "Borovanský mlýn". Ideální restaurace pro rodiny s dětmi a velice dobrá kuchyně. V letních měsících je restaurace hodně obsazená, ale zatím jsme vždy místečko našli. :-)

Odkazy:

Památník J. Žižky: http://www.trebonsko.cz/pamatnik-jana-zizky-z-trocnova

Restaurace Borovanský mlýn: http://www.borovanskymlyn.cz

5) České Budějovice - Zliv

Cca 15 km tam a 15 km zpět, rovinka, nenáročný terén. Zvládne úplně každý! :-)

Cestou můžete navštívit ZOO Ohrada (vstup se psy je zakázán), lovecký zámeček Ohrada a obdivovat krásy přírody Jižních Čech. Stezka vede okolo rybníků, okolo výběhů pro koně.

Z ČB se vydejte po cyklostezce vedoucí do Hluboké nad Vltavou. V Bavorovicích odbočte dle ukazatelů směrem na ZOO Ohrada. Od ZOO pokračujte po značené cyklotrase směr na Zliv.

Náš tip: Pokud hledáte moderní a dobrou restauraci s prolízačkami pro děti a krásným prostředím, doporučujeme navštívit Penzion Bezdrev v těsné blízkosti Zlivy.

ZOO Ohrada: http://www.zoo-ohrada.cz

6) České Budějovice - Zlatá Koruna

Výlet z centra Českých Budějovice do Zlaté Koruny je dlouhý cca 22km. Při cestě z náměstí vede stezka po pravém břehu řeky Vltavy do městské části Rožnov. Zde se napojíte na Lidickou třídu, z které ca po 2km sjedete na vedlejší silnici směrem na Boršov. Dále vede cesta okolo firmy Zátkovi Těstoviny směrem na Rančice, Opalice, Radostice.  Pojedete po asfaltových cestách s nízkým provozem. Terén je zvlněný a čeká vás jeden větší kopec mezi Rančicemi a Opalicemi. Z  Radostic můžete vyrazit po cyklostezce přes Čertyně a Záluží do Štěkře, kde můžete navštívit místní tvrz Štěkře. Cestu si můžete zkrátit po modré turistické značce vedoucí přímo z Radostic do Štěkře. Ze Štěkře pojedete prudkým kopcem do údolí řeky Vltavy. Tento kopec vás bude čekat i na zpáteční cestě. Jeďte opatrně. Cesta vás zavede do místního vodáckého kempu, po jehož projetí přijedete k dřevěnému mostu spojující pravý a levý břeh Vltavy, na kterém je centrum obce Zlatá Koruna. Zde je možnost navštívit místní klášter.

7) České Budějovice - Římov

Možnost navštívit přehradu Římov, unikátní křížovou cestu - cca 6 km trasa značená v okolí Římova s 25 zastaveními, roubenku v Římově a loretu s kostelem sv. Ducha.

Trasa 1: České Budějovice - Roudné - Plav - Heřmaň - Borovnice - Střížov - Pašinovice - Římov. Trasa vede 4 km po silnici č. 155.

Trasa 2: České Budejovice - Roudné ( směr fotbalové hřiště) - za hřištěm první odbočka vpravo na panelovou cestu. Po ca 1km za vodárnou odbočte vlevo. Napojíte se na šotolinovou cestu, která se spojí po ca 2km s žlutou turistickou značkou, které Vás zavede k obci Plav. Poté po zelené jeďte do obce Plavnice, kde se napojte na žlutou turistickou značku, která Vás zavede až do Římova.
Za Samotou Otmanka vás bude čekat v lese asi 200cm dlouhý kopec po kořenech. Nenechte se odradit, zbytek cesty stojí za to. Zpáteční cestu si můžete naplánovat např. po variantě 1.

8) České Budějovice - Trhové Sviny

Jedna z možností jak se jet do Trhových Svinů vede přes obec Zborov. Pojedete po modré turistické značce. Za Zborovem a krásnou cestou kolem trati přijedete k brodu místního Zborovského potoka. Tento brod lze objet, pokud seze Zborova vydáte po cyklotrase směrem k trati vedoucí do Nové Vsi. Chatovou oblastí Klukov projedete "suchou nohou" kolem Mlýnského rybníka. Opět se napojíte na modrou turistickou značku, která Vás zavede až do Trocnova. Tato část je dlouhá asi 17 km.  Dál pojedete pořád po modré přes Ostrolovský Újezd. V Újezdě se můžete vydat po modré přes Čeřejov do Trhových Svinů a nebo sjet na cyklotrasu 1123 směr Rankov. z Újezda budete muset vystoupat koupec dlouhý cca 700 m, který vede po polní cestě. Z Rankova se vydáte na Nežetice a následně na Březí. Cyklotrasa vede až do Trhových Svinů. Milovníci terénu se mohou v Nežeticích vydat po žluté turistické značce. Možnost navštívit ZOO Dvorec u Borovan, Buškův hamr.

9) České Budějovice -Třeboň (krásné lázeňské město)

Třeboňsko je ideálním místem pro cyklistiku (roviny a mnoho cyklostezek). Směr Třeboň doporučujeme vyrazot přes Libín a Spolí. Ve Spolí se můžete vydat po silnici přes Domanín a nebo lehčím terénem po červené turistické značce. Do Libína se dostanete Rudolfova, Hlincovi Hory, Dobré vody i z Ledenic. Cesta z Hlincovi Hory je nejpřímější. Výjezdu z Budějovické pánve vás nemine. Cesta vede po cyklotrase č. 1096. Napříkald z Dobré Vody jeďte po cyklotrase č. 1050. Úsek cyklotrasy č. 1096 si můžete zpěstřit objížďkou ze Zívkova do Libna a to po zelené turisitické trase, respektice cyklotrase č. 1105.

V Třeboni máte možnost navštívit zámek, Schwanzenberskou hrobku, vykoupat se ve Světě, či si okolo něj udělat pouze vycházku či vyjížďku.

Odkazy na weby s cyklo stezkami: